My cart

Du har ingen produkter i handlekurven.

Oppskrifter,  Til babyen

Hjemmelaget barnegrøt

Har du lyst til å lage hjemmelaget barnegrøt? Her er en oppskrift som gir deg et utgangspunkt på en enkel barnegrøt, og du får også informasjon om hva du bør tenke på, for å være sikker på at grøten blir næringsrik.

hjemmelaget barnegrøt

Hjemmelaget barnegrøt må inneholde viktige næringsstoffer, i tillegg til at den må være rik på energi (kalorier). Dette er nødvendig for å sikre at barnet får i seg det det trenger. Når du lager hjemmelaget barnegrøt, er det derfor viktig å være klar over et par viktige punkter. Jeg sier noe om det i dette oppskrifts-innlegget, men du kan lese enda mer her: Barnegrøt: Kjøpe i butikk eller lage selv?

Ingredienser:
  • 1 dl vann
  • 2 ss jernrikt mel*
  • 1 ss moset frukt eller grønnsaker

*Jernrikt mel: havremel, hel hirse og hirseflak, og sammalt mel av hvete, bygg og rug. Du kan også bruke melblandinger av kornsortene nevnt her.

Slik gjør du:
  1. Bland mel og vann, og la det stå i minst 1 time. Du kan gjerne la det stå over natten i kjøleskapet. (Denne bløtleggingen gjør at jernet i kornet tas opp lettere i tarmen på barnet.)**
  2. Kok melblandingen i et par minutter, til den blir tykk.
  3. Tilsett moset frukt eller grønnsak.
  4. Når grøten har avkjølt seg noe, bland inn morsmelk eller morsmelkerstatning. (Å tilsette morsmelk eller morsmelkerstatning gjør grøten mer næringsrik, i tillegg til at smaken blir bedre.)

** Hvis du en dag har glemt å bløtlegge melet eller du ikke har tid til bløtleggingen (fordi babyen må ha mat NÅ!), så går det bra! Men gjør det til en vane at du bløtlegger melet.

hjemmelaget barnegrøt
Her ser du 2 ss sammalt mel som har ligget i 1 dl vann i kjøleskap, natten over. Nå er denne blandingen klar til koking!
Tips for å gjøre barnegrøt mer næringsrik!

Hvis du bruker jernrik mel, bløtlegger melet og blander inn morsmelk eller morsmelkerstatning, har du gjort det viktigste for å sikre at grøten er rik på vitaminer, mineraler og energi (kalorier).

Her skal du få noen tips for å gjøre grøten enda mer næringsrik:

  1. Tilsett gjerne 1 ts myk margarin eller olje, for å gjøre grøten enda mer næringsrik.
  2. For å øke jerninnholdet enda mer, kan du erstatte 1 ss moset frukt eller grønnsak, med tørket aprikos eller sviske. Disse er også jernkilder, og de gir grøten en god smak. (La aprikos/sviske ligge i vann før de moses og tilsettes grøten.)
  3. Ved å ha en vitamin C-kilde i grøten, blir jernet tatt lettere opp i tarmen til barnet. Derfor kan du gjerne la den ene spiseskjeen med fruktmos være basert på appelsin eller kiwi, som er gode vitamin C-kilder. 
hjemmelaget barnegrøt
Barnegrøt laget på sammalt hvetemel, med aprikos- og jordbærmos – klar til servering!
Varier!

Når du lager hjemmelaget barnegrøt, er det lurt å variere mellom kornslagene. Det samme gjelder hvis du kjøper barnegrøt i butikken: varier hvilket kornslag grøten er basert på.

Husk også at det er helt fint å variere mellom hjemmelaget barnegrøt og ferdigkjøpt grøt fra butikken. I noen situasjoner kan det være mest praktisk å velge kjøpevarianten, mens det i andre situasjoner passer fint med hjemmelaget. Begge deler går helt fint!

Barnegrøt: Kjøpe i butikk eller lage selv?

Andre oppskrifter til babyen?

Her er et par andre oppskrifter som er beregnet til våre minste venner:

Avokado- og fruktmos til babyen

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *