My cart

Du har ingen produkter i handlekurven.

Nyttig,  Skråblikk

Er det greit at barna spiser matpakke foran TV på skolen?

Når barna våre spiser matpakke på skolen… Er det da greit at de gjør det mens de ser på TV? Jeg har ikke tidligere tenkt så mye på dette, men da jeg ble kontaktet av en journalist om temaet, fant jeg raskt ut hva jeg mente om saken.

 

matpakke
Takk til @bakemagi.no for lånet av matpakke-bilde!

 

En journalist fra KK kontaktet meg nylig, og fortalte om en mor som hadde reagert på at barna så på TV i matfriminuttet på skolen. Journalisten lurte på hva jeg syntes om det! Jeg kjente umiddelbart at dette hadde jeg litt meninger om, og besvarte derfor journalistens spørsmål om temaet.

 

TV-en påvirker hvordan og hvor mye som blir spist

Jeg forstår at det kan være mange gode grunner for å benytte TV i matfriminuttene, og at dette brukes inni mellom, er ikke et problem for meg. At det derimot er et fast innslag, synes jeg er uheldig.

SPISING i kombinasjon med SKJERM gjør nemlig noe med et måltid. Og derfor bør i utgangspunktet skolene, barnehagene og ikke minst hjemmene (jepp, hos deg og meg!) servere måltider uten at en skjerm samtidig står på og underholder.

FORDI:

Når barna (og voksne!) ser på TV mens de spiser, påvirker det hvordan de spiser, og hvor mye de spiser.

Med TV-en på, blir barna mindre oppmerksomme på selve spisingen, smakene, og den gode følelsen et måltid gir, i en kropp som trenger påfyll. I en slik setting, blir det vanskeligere for barna å lytte til kroppens signaler om sult og metthet.

For noen barn, vil TV-en være så spennende, at de glemmer å spise matpakke. For andre barn, vil TV-en gjøre at de spiser ubevisst, slik at de ikke legger merke til at de blir mette. Dette kan gjøre at noen barn spiser for lite, mens andre får i seg for mye.

 

matpakke

 

Læring, utvikling og et godt forhold til mat

Skolemåltidet er en viktig arena for læring og sosial utvikling hos barn. Å spise matpakke sammen med andre, og bidra til å skape et hyggelig måltid, er viktig lærdom. Under skolemåltidet kan man jobbe med inkludering, trivsel og gode samtaler. Men den sosiale arenaen et måltid er, blir ganske annerledes når alle hodene er vendt én vei og mot en skjerm.

Vi vil også lære barna å ha gode matopplevelser og ha et godt forhold til mat. Dette forutsetter at oppmerksomheten er rettet mot maten, smakene og følelsen vi får i kroppen når vi spiser. Vi vil at barna skal regulere sitt eget inntak, være oppmerksomme på sult og metthet, og ikke minst ha matglede.

Alle disse punktene jeg har nevnt her får mindre fokus når det på skolen settes en TV foran barna når de skal spise matpakke. Jeg tviler ikke på at intensjonene er gode, men dette har en negativ påvirkning på barns forhold til og mat og måltider. Det er det viktig å være oppmerksom på.

 

Artikkelen i KK

Her finner du link til den fulle artikkelen i KK. Den viser de ulike sidene av saken, sett fra mammaperspektivet, ernæringsperspektivet (det er der jeg glimter til) og fra skolens perspektiv:

Skolemamma: – TV i matfriminuttet bør ikke være et fast innslag

 

Hvordan gjør vi det hjemme hos oss?

Hjemme hos oss prøver vi å spise de fleste måltidene uten TV, fordi måltidene er vår viktigste arena for familiehygge og fellesskap. Her kan alle fortelle om dagen og hva som opptar dem, og vi lærer å gi hverandre tid og lytte til hva de andre har å si. For å oppnå dette, må vi ha fokus på hverandre, og ikke en skjerm.

Men jeg har det definitivt ikke skjermfritt. Og det lever jeg godt med.

Slik lager du matpakker til barna (uten å miste forstanden)

 

La meg kort oppsummere:

Ha som hovedregel at måltider serveres uten skjerm.

Da gjør det ingenting at måltider inni mellom serveres MED skjerm.

 

//Rose

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *