Oppskrifter

Stekt ris med grønnsaker og egg

Stekt ris med grønnsaker og egg er en enkel, vegetarisk middag, som tar utgangspunkt i matrester du har i kjøleskapet! Har du en del ris til overs, er det ditt hint om å lage nettopp denne middagen. Bruk opp grønnsaker som begynner å bli slappe, og bruk egg som proteinkilde. Rimelig og enkel middag!

 

stekt ris grønnsaker egg
Stekt ris med grønnsaker og egg – vær så god!

 

Noen ganger bare må jeg ha noen asiatiske lukter på kjøkkenet, og da er dette den absolutt enkleste middagen å ty til! I tillegg har den milde smaker (og kan lages enda mildere uten hvitløk og ingefær), noe som gjør at det kan være en forsiktig start for barn som ikke er vant til slike smaker.

Dette er en favoritt hos de voksne her i huset, men endelig begynner den å slå an hos barna også!

For det skeptiske og litt kresne barnet, er slike alt-i-ett-middager ikke alltid så enkle å få i seg. Sjekk derfor ut mine forslag til tilbehør, slik at også dette barnet kan sette seg til bords og øyne noen trygge biter.

 

stekt ris grønnsaker egg
Stekt ris med grønnsaker og egg, her laget med gulrot, gul squash og løk. Edamame-bønner og frisk paprika som topping!

 

Her har du oppskriften på stekt ris med grønnsaker og egg:

 

Ingredienser:
  • olje til steking, f.eks. raps eller solsikke
  • 3 egg
  • 5 dl oppkuttede grønnsaker (f.eks. løk, gulrot, squash, paprika, erter)
  • 1 fedd finhakket hvitløk (kan sløyfes for mildere smak)
  • 1 ts revet ingefær (kan sløyfes for mildere smak)
  • 1 l kokt ris – avkjølt
  • 2 ss soyasaus

Tilbehør som er godt til:

  • edamamebønner
  • usaltede nøtter
  • ferske biter av grønnsaker og frukt som barnet ditt liker

 

Slik gjør du:
  1. Visp eggene sammen, og hell de over i en middels oppvarmet wok-panne. Vipp på pannen, slik at eggene dekker hele bunnen. Stek på begge sider, som en tynn omelett. Legg omeletten over på en tallerken når den er ferdig.
  2. Stek hvitløk og ingefær i olje. Tilsett grønnsakene. Start med de hardeste grønnsakene som trenger mest steketid, som f.eks. gulrot, og stek i et par minutter. Tilsett resten av grønnsakene og stek et par minutter til. Rør godt underveis.
  3. Klipp eller skjær omeletten i strimler.
  4. Ha risen og egge-strimlene oppi wok-pannen, og rør godt.
  5. Bland inn soyasaus. Ha i litt ekstra, hvis 2 ss ikke er nok til å farge all risen.
  6. Når risen er gjennomvarm, er maten klar!

 

Tilbehør:

Dette er en rett hvor all maten er oppi én wok, noe som kan være skummelt for et litt skeptisk eller kresent barn. Da er det alltid lurt å sette noe ekstra frem på bordet, som barnet kan småspise av. Her er et par eksempler:

  • Edamame-bønner: Edamame er en barnevennlig og morsom belgfrukt, som smaker kjempegodt! Konsistensen er mer knasende enn andre bønner, og smaken er mildere og for mange enklere å like. I tillegg kan det være veldig morsomt å plukke ut bønnene fra skallene!
  • Usaltede nøtter, f.eks. cashewnøtter eller peanøtter.
  • Hvis ingen av de to forslagene over fungerer for ditt barn, kan du alltids sette frem en skål med oppskårede biter av friske grønnsaker – eller frukt! – som du vet at barnet ditt liker. Eksempler: gulrot, paprika, mango, kiwi.

 

stekt ris grønnsaker egg
Edamame-bønner er en favoritt hos oss!

 

Kos dere med middagen!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *