Nyttig

Barn og unge spiser for lite frukt og grønnsaker!

Frukt og grønnsaker er sunt for oss, det er heldigvis de fleste enige om. Likevel viser undersøkelser at både barn og unge får i seg mindre enn det som er anbefalt. Hva kan vi gjøre med dette?

 

frukt grønnsaker barn

 

En helt fersk rapport fra Universitetet i Bergen kom i juni 2020. Rapporten viser at barn og unge spiser mindre frukt og grønnsaker enn anbefalt. Den viser også at barn og unge spiser enda mindre enn de gjorde ved forrige undersøkelse i 2016.

Rapporten heter “Barn og unges helse og trivsel“, og er den norske delen av en stor, internasjonal undersøkelse som utføres av WHO. 

Rapporten viser at under halvparten av barn og unge får i seg den mengden frukt og grønnsaker de trenger, og den konkluderer med at det må gjøres mer for at barn og unge skal få i seg nok frukt og grønnsaker.

Hvordan kan vi få barn til å spise mer frukt og grønnsaker, og dermed få opp disse tallene?

 

Radio-intervju med NRK

Da rapporten fra Universitetet i Bergen kom sommeren 2020, ble jeg kontaktet av NRK Hordaland, for å snakke om akkurat dette. I en glovarm, parkert bil (det eneste lydtette “studio” jeg hadde tilgang på!), gjennomførte jeg et radio-intervju per telefon, om dette med frukt og grønnsaker til barn. Journalistene ville vite hvorfor det er så viktig med frukt og grønnsaker, hvordan vi kan innføre gode vaner i barneårene, og hvilke råd og tips jeg hadde til foreldre og foresatte, for å få barn til å spise mer frukt og grønnsaker.

Jeg synes det var et viktig og fint innslag på radioen, og synes det er veldig aktuelt å gjøre det tilgjengelig i skriftlig form. Derfor har jeg her skrevet ned hovedpunktene i intervjuet! 

 

Hvorfor er det så viktig med frukt og grønnsaker?

Frukt og grønnsaker er fullspekket av vitaminer, mineraler og fiber, at hvis vi får i oss nok av dette, holder vi oss mer friske og mer unna sykdom. Dette gjelder oss alle, både voksne og barn. For barn er det likevel ekstra viktig, fordi de vokser og utvikler seg, og er enda mer avhengig av riktig ernæring.

De gode vanene som skapes i barneårene er også med på å sette spor inn i voksenlivet. Derfor vil de gode vanene vi skaper hos barna når de er små, også gavne dem i fremtiden når de er eldre.

 

frukt grønnsaker barn
Kortreist gulrot, eple og nepe testes av minstemann!

 

Er det noe som er mer viktig enn annet når det gjelder frukt og grønnsaker?

Vi har en medfødt forkjærlighet for søte smaker, og jeg tror mange kan være enige i at det er enklere å gi barna frukt enn grønnsaker. Og slikt sett kan vi gjerne ha ekstra fokus på grønnsaker, fremfor frukt.

Hvis barn er mer glad i frukt enn i grønnsaker, må vi ikke glemme at dette er et godt utgangspunkt! Da kan vi variere på frukten, og gjerne fokusere fargerik frukt og teste nye sorter av frukt. SAMTIDIG kan vi introdusere grønnsaker i mindre porsjoner, over tid. I barnas tempo vil grønnsaksinntaket øke etter hvert. Og i mellomtiden kan du være trygg på at barnet får i seg mye godt fra frukt og bær!

 

Hvor skal man begynne hvis man har barn som får i seg for lite frukt og grønnsaker?

Da vil jeg anbefale å starte med å se litt på rammene rundt:

  • Hva er tilgjengelig på kjøkkenbenken?
  • Hva har du i kjøleskapet?
  • Hva ser barna at DU spiser?

Vi kan ikke ha som mål å få grønnsakene inn i munnen på barna, uten at vi tenker på opplevelsen og stemningen rundt måltidene. Vi må vise barna at frukt og grønnsaker er en naturlig del av maten. I tillegg skal vi skape gode matopplevelser for barna, og de skal kose seg med maten. Tvang og negativitet hører ikke hjemme når vi skal lære barna å like nye smaker!

(Når det gjelder nye smaker, kan dette raskt gli over i problematikk knyttet til kresne barn. Dette kan du lese mer om i innlegget Mine beste tips for å takle kresne barn.)

 

Tips for å øke inntaket av frukt og grønnsaker hos barn!

La barna ha tilgang på grønnsakene på sine premisser!

  • Gjør frukt og grønnsaker lett tilgjengelig, og la barna se godbitene!
  • Tilby frukt og grønnsaker i en form som passer for barnet: Oppskåret frukt og grønnsaker i biter passer bra for små barnehender, eller server fruktene og grønnsakene hele, dersom barnet ditt liker det.
  • Gi barna grønnsaker mellom måltider. Barn er ikke så oppmerksomme på hva de spiser hvis de får det i hånda på vei ut i hagen eller mens de er i gang med lek.
  • Gi barna grønnsaker som ventemat, før et måltid. Hvis barnet spiser en gulrot før middagen, kan du stresse ned på at de skal spise grønnsaker til middag. Mindre stress rundt matbordet er alltid positivt!

(I innlegget Enkel taktikk for å få barn til å spise mer grønnsaker skriver jeg mer om dette!)

 

frukt grønnsaker barn

 

Kan man gi et eple, eller må det være utskåret i biter formet som en dinosaur?

Har du tid, kreativitet og lyst til å skjære bitene som en dinosaur, gjør det! Men det er heldigvis ikke slik det må være. Man kan både gi eplet i sin hele form, eplet skåret i båter, eller utskåret som en dinosaur. Dette er helt opp til det enkelte barnet – og deg!

Jeg har tre barn og de liker å ha det på hver sin måte. Og plutselig endrer deg seg også. Akkurat nå skal min 4-åring ha eplet eller gulroten så stor som mulig, og han blir sur hvis jeg skjærer opp i biter. For minstemann er små biter best, både fordi det er enklere å håndtere for små hender, men også fordi det gjør at porsjonen ikke blir for stor (slik at han ikke spiser opp).

Her er det altså ingenting riktig og ingenting feil, du må bare tilpasse deg det ditt barn vil ha!

 

Bør voksne fremsnakke frukt og grønnsaker for å få barna til å spise mer?

Ja, det synes jeg, og det er kjempeviktig å huske på de forbildene vi voksne faktisk er.

Ved å fremsnakke frukt og grønnsaker, er fokuset mer på maten og opplevelsen av denne, fremfor nøyaktig hva som havner i gapet. Hvis jeg sier «Åh, det var gode cherrytomater!», forstår barna at dette er noe mamma liker.

Det trenger ikke alltid å være et mål at barna faktisk spiser en frukt eller en grønnsak. La det også være at mål at de blir vant til å SE den og får med seg at DU spiser den og liker den. Slik “fremsnakker” vi frukt og grønnsaker helt uten å si et ord! Hvis barna ser at vi spiser det og koser oss med det, blir barna kjent med grønnsakene og frukten, og mer trygg på den. Helt uten at de har trengt å spise den selv!

Og dette med trygghet, er viktig! Barna kan synes at ny mat er skummelt, og det er mye rare konsistenser. For å si det på barnas språk, kan en tomat være ganske slimete! Men hvis de ser at vi – de trygge omsorgspersonene – spiser mat som de tenker er ekkel eller skummel, vil det etter hvert gi barna en trygghet på at dette her faktisk ikke er så farlig! Og da er sjansen større for at de våger seg til å ta en smak senere.

 

Skal man lure i barna grønnsaker? Er det en taktikk som fungerer?

Dette er en mulighet, men da vil jeg først si: Det er lov å ikke like alt! Vi må lære barna at det er lov å ikke like ting, for det skal de også være trygge på. Men hvis barna liker for lite, og ikke får i seg nok, kan det være en taktikk å lure i barna grønnsaker.

Jeg gjør det selv også noen ganger, f.eks. hvis barna har spist litt for mye tøys i løpet av en dag, gir jeg dem gjerne smoothie på kvelden hvor jeg får lurt i de litt godbiter.

Ved å lure i barna frukt og grønnsaker, kan vi få opp vitamininntaket, og barna får også kjent nye smaker. Men ikke glem at dette ikke gjør noe med vanene. Barna vet ikke at de liker squash, hvis den er lurt inn i en muffins.

Så konklusjonen her, vil jeg si er at man kan tilsette frukt og grønnsaker, gjerne i “usynlig” form, i mat som vi gir til barna. Men ikke la oss gjøre det for å lure dem, la oss gjøre det for at det skal bli lettere å få i seg frukt og grønnsaker.

Og du: Hvis barnet ditt spør hva det er oppi smoothien eller muffinsen? Svar ærlig. (Ærlighet varer nemlig lengst.)

 

Ekstra gode bananlapper, her laget med gulrot!

 

Har du lyst til å teste oppskrifter med innslag av frukt og grønnsaker?

Her har du et knippe:

 

Lys brownie med søtpotet og sjokolade

 

Lykke til!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *