Nyttig

Dette er mat du bør gi til barn som spiser for lite

Vil du ha konkrete forslag til mat du bør gi til barn som spiser for lite? Her har jeg laget en liste over mat og matvarer som passer perfekt når man har barn som bør gå opp i vekt.

 

mat barn spiser lite pexels

 

Når barn spiser for lite og bør gå opp i vekt, er det nødvendig med noen tiltak for at de skal få i seg mat med mer kalorier. Det finnes gode og mindre gode måter å gjøre dette på, og jeg anbefaler deg å lese innlegget Gode råd når barn spiser for lite for å få en mer helhetlig gjennomgang av hvordan du bør gå frem.

Husk at det i mange tilfeller er foreldrene som har et inntrykk av at barnet spiser for lite, selv om sannheten er at det faktisk spiser nok. I innlegget Spiser mitt barn for lite?, kan du lese mer om dette. Hvis svaret er: Ja, mitt barn spiser for lite, kan du lese videre her, og få noen tips om hvilken mat du bør gi til ditt barn.

 

Mat med mye energi og mange næringsstoffer

Når man ønsker å øke vekten på en sunn måte, må maten som spises fylle to viktige kriterier: Maten må være energirik og maten må være næringsrik. Dette gjelder for både voksne og barn som bør opp i vekt, men er ekstra viktig for barn, fordi de skal vokse og utvikle seg.

Hvis maten du gir har mye energi OG mange næringsstoffer, gir du barnet ditt det beste fra begge verdener. Dette gir det beste utgangspunktet for god vekst og utvikling.

 

 

Dette er mat du bør gi til barn som spiser for lite:

Her er en gjennomgang av ulik mat og matvarer som du kan gi til barnet ditt, dersom det er småspist og har behov for å gå opp i vekt. Prinsippet bak denne listen, er som beskrevet over: Mat som gir både energi (kalorier) og næringsstoffer.

 

Banan

Banan er en frukt som er stappfull av karbohydrater, som gir masse energi. I tillegg har den vitaminer, mineraler og kostfiber, som gjør at den er stappfull av næring også. I tillegg er den søt og god i smaken, og veldig anvendelig i bruk.

Server den som et mellommåltid i seg selv, mos den i annen mat (pannekaker, muffins, kaker, etc.), bland den i smoothie og milkshake, tilsett i frokostblanding og grøt, eller bruk den som pålegg på skiver.

 

pexels mat barn spiser lite
Banan er søt og praktisk mat som passer godt for barn som spiser lite!

 

Jeg har flere oppskrifter hvor modne bananer er en av de viktigste ingrediensene. Her er noen favoritter:

 

Avokado

Avokado er kjent for sitt høye innhold av umettet fett. I tillegg er avokado rik på vitaminer og fiber. Slik blir avokadoen en super matvare for vektoppgang.

Avokado kan brukes som pålegg, tilsettes i salater eller lages til guacamole. Når avokado moses, kan den tilsettes forskjellig mat, som f.eks. dip og kalde supper. Og siden smaken er mild, kan den også skjules i mat hvor den ikke er en del av de vanlige ingrediensene, som f.eks. kremer, smoothie eller lapper.

 

mat barn spiser lite
Avokado er sunn mat til barn som spiser for lite. De enkleste bananlappene kan lages med banan og avokado.

 

Oppskriftene De enkleste bananlappene og Ekstra gode bananlapper kan begge lages med avokado som “skjult” ingrediens. Og ikke minst er Avokado- og fruktmos til babyen en smakfull vinner til våre minste venner!

 

Melk, yoghurt og andre meieriprodukter

Meieriprodukter er en god kilde til protein, og inneholder fett, kalsium og vitaminer, som er viktig for å bygge et sterkt skjelett. Mange ulike meieriprodukter passer ypperlig når det er ønskelig med vektoppgang.

Her er noen konkrete anbefalinger til ulike meieriprodukter:

  • Melk: velg helmelk eller lettmelk. Bruk som drikke og i matlaging.
  • Yoghurt og syrnet melk: velg de vanlige produktene, og styr unna lette / magre varianter. Bruk som mellommåltid, eller som ingrediens i f.eks. dip, sauser, desserter og smoothie.
  • Ost: velg vanlige typer. Bruk som pålegg, riv ost over pasta, supper, stekte grønnsaker, etc. Gulost i biter eller staver kan serveres som snacks eller tilbehør til mat. Mange barn liker harde oster med mye smak, f.eks. parmesan og manchego. Server med tannpirker, da vel!
  • Bruk rømme, creme fraiche, fløte, etc. som ingrediens i matlagingen, både middager, desserter og smoothie.

Hvis barnet er laktoseintolerant, finnes laktoseredusert og laktosefrie alternativer.

 

mat barn spiser lite
Meieriprodukter er variert type mat som er ypperlig å gi til barn som spiser for lite! På bildet ser du Kjøleskapsgrøt med chia og kokos.

 

Her er et par populære oppskrifter med meieriprodukter:

 

Olje og smør

Bruk av olje og smør er den raskeste måten å få opp antallet kalorier. Fett er det mest energirike næringsstoffet, og 1 ss olje (bruk f.eks. rapsolje som ikke gir smak) gir hele 100 kcal!

Tilsett olje eller smør til ferdig kokt pasta eller ferdig kokte grønnsaker, ovnsbak med olje, og ta ekstra olje i salatdressinger. Bruk smør eller margarin som pålegg.

 

mat barn spiser lite
Olje og smør gjør det enkelt å berike mat til barn som spiser for lite!

 

Fruktsmoothie

Frukt og bær er en viktig del av et sunt kosthold. Frukt og bær er heldigvis også lett å like! Bruk barnas favoritter som utgangspunkt, og lag energirike smoothier som er stappfulle av næringsstoffer! Frukt og bær inneholder et hav av vitaminer og mineraler, som er perfekt for barn som vokser og utvikler seg (og alle andre også!). Ikke minst styrker det immunforsvaret!

Lag smoothier som du beriker med ekstra energi og næring, så får du maksimum effekt til barnet som trenger å gå opp i vekt. Eksempler på matvarer du kan tilsette er avokado, melk og meieriprodukter (helmelk, fløte, yoghurt, etc.) og olje.

 

pexels
Fruktsmoothie er smakfull mat for barn som spiser for lite!

 

Egg

Egg er kjent for å inneholde alt, bortsett fra vitamin C. Egg er også kjent for å inneholde proteiner av beste kvalitet. Dette gjør egg til en fantastisk matvare!

Egg til brødmåltider gjør måltidene ekstra næringsrike. Her kan man serverer eggene stekt, kokt, som eggerøre og omelett. Egg kan også brukes for å berike mat, f.eks. dressing, sauser og supper.

 

Egg er fantastisk mat, særlig for barn som spiser for lite!

 

7 middager barna liker

 

Nøtter og tørket frukt

Nøtter og tørket frukt gir mye energi på lite volum. Det finnes nå et bredt utvalg tørket frukt og nøtter i butikkene.

Tørket frukt og nøtter kan være et mellommåltid i seg selv, men det kan også drysses over yoghurt eller frokostblandinger, tilsettes i salater eller brukes som snacks. Mange nøtter er godt å blande med stekte grønnsaker, stekt ris eller stekte nudler.

OBS! For barn under 3 år, kan hele nøtter utgjøre en kvelningsfare.

 

mat barn spiser lite
Nøtter kan heve smaken og opplevelsen av mat, og er nyttig å gi til barn som spiser for lite. Bringebærkake med nøtter er en nydelig nøttedessert dere kan lage!

 

Mine beste oppskrifter med nøtter, er disse:

 

Lykke til videre med å gi barnet ditt energirik og næringsrik mat!

Jeg håper barnet ditt får smaken på mat, og at appetitten og vekten øker. Husk at all mat smaker bedre med litt TLC (tender, love & care): Vær sammen rundt matbordet, snakk om hyggelige ting, og kos dere med maten!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *