Nyttig

Slik lager du matpakker til barna (uten å miste forstanden)

Av alle de daglige pliktene og gjøremålene som må til for å holde Familien AS gående, er matpakker til barna en av tingene som kan ta knekken på meg. Samtidig tillater ikke ernæringsfysiologen i meg at jeg sluntrer unna. Derfor har jeg kommet frem til 8 tips for å takle smøringen av matpakker til barna!

 

8 tips for å overleve smøringen av matpakker til barna
Hver kveld smører jeg minst 4 matpakker. Noen ganger koser jeg meg med jobben, noen ganger går det av seg selv og noen ganger gjør det meg nesten sprø.

 

8 tips for å overleve smøringen av matpakker til barna (dag ut og dag inn), uten å miste forstanden:

 

1. Bestem deg for et akseptabelt minimum for hva matpakkene skal inneholde.

Alle matpakkene kan ikke være verdt et insta-bilde. Så hva er godt nok de dagene du føler deg på felgen?

Hos meg, for eksempel, består de enkleste matpakkene av: brødskive med pålegg, noen staver gulrot og en eplebåt.

Det er (nesten) samme hvor tomt kjøleskapet er (eller hvor tom lommeboka er) – det er mulig å hoste opp en blings med noe pålegg, pluss en grønnsaksbit. Det er mitt akseptable minimum, og det er GODT NOK.

 

2. Tilgi deg selv for ensformighet: Du kan lage det samme dag etter dag.

Hvis din matpakke-rutine fungerer bra for deg og dine barn, er du i mål. Ingen har dødd av for mange dager med leverposteiskiver og gulrotstaver.

(Det er forresten ikke uvanlig at barn i perioder spiser mye brødskiver, det kan du lese mer om her: Når barn lever på brødskiver.)

 

3. Det er ingen skam i enkle brødskiver.

Det er mye spennende man kan ha i en matboks, men det er ikke noe galt i en skinkeskive med et eple ved siden av. Faktisk er brødskiver i matpakken ganske lurt:

  • Det er rimelig sannsynlig at barna vil spise skivene. Barn liker skiver, sånn er det bare.
  • Brødskiver gjør matpakkelagingen lite avansert.
  • Det er sunt. En brødskive med en grønnsak eller en frukt til, gir barna proteiner som metter, karbohydrater som gir energi, i tillegg til vitaminer og mineraler. (High five!)

Hvis du trenger litt veiledning på brød og pålegg, kan disse innleggene være aktuelle for deg: Slik velger du sunt brød og Slik velger du sunt pålegg.

 

8 tips for å overleve smøringen av matpakker til barna
For 3-åringen, er det lite som slår en dobbeltskive med kaviar

 

4. LESS IS MORE! Ikke fyll matboksene til randen!

Noen ganger er det nesten bedre å fylle matboksene med litt mindre enn man føler er riktig. Da blir kanskje alt spist! Til og med skorpene eller den ene druen med skrukk på enden.

Tenk på dette punktet, særlig når det gjelder det du gjerne vil at barna skal spise, for eksempel grønnsaker. Jeg har alltid grønnsaker i hver eneste matpakke, men bare en liten porsjon, for eksempel én cherrytomat, 3 erter eller en liten gulrotbit. Barn blir lett overmannet av store porsjoner, og gir opp før de har begynt. Det er lite helse i uspiste grønnsaker.

 

5. Vær kreativ NÅR DU ER KREATIV.

Ikke prøv å være kreativ når matpakkene allerede har tatt knekken på deg. Da er dette en dag for punkt 1 (om ditt akseptable minimum).

Men vær for all del, vær kreativ så ofte du kan! Jeg koser meg veldig med å lage ekstra gode matpakker til barna, men da gjør jeg det fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg må.

 

8 tips for å overleve smøringen av matpakker til barna
Noen ganger gjør jeg det litt fancy: Her har jeg rester av lompetoast og en deilig grov eplemuffins med bringebær.

 

Internett florerer av alternativer til kreative matpakker til barna, men her er et par tips fra meg:

  • De enkleste bananlappene eller Ekstra gode bananlapper.
  • Pålegg i biter eller ruller, for eksempel gulost-staver (perfekt når det er lite igjen av gulosten!) og sammenrullet skinke. Bruk tannpirkere og lag små påleggsspyd til barna – det går rett hjem! Legg ved litt brød med smør eller majones.
  • Grov pasta med biter av ost og skinke, og de grønnsakene barnet liker (cherrytomat, sukkererter, oliven, mais, erter, paprika, agurk, gulrot, etc.). Merk! Pasta skal ikke oppbevares i romtemperatur, så dette passer best der hvor matpakken lagres i kjøleskap, som i de fleste barnehager.
  • Middagsrester, for eksempel fra Grove pannekaker.
  • Havregrøt med bær og rosiner. Siden jeg lar meg forføre av enkle løsninger, vet barna mine at de må spise havregrøten kald, og at sukkeret er blandet inn (og derfor usynlig). Det gjør den ikke mindre populær, heldigvis.
    Tips! Når havregrøten er avkjølt, er den stiv og mindre fristende. Jeg pleier å blande grøten godt med litt melk, slik at den får en konsistens som minner mer om – ja, nettopp – grøt.

 

matpakker tips
Tips til matpakker: Enkle bananlapper, som jeg her har laget med avokado, gir barna frukt, grønnsak, egg og korn i ett jafs!

 

6. Velg raske løsninger som gjør jobben lettere for deg.

For eksempel frokostblandinger og yoghurt, som krever lite forberedelser.

For tiden er vi på müsli og cheerios-kjøret, og dette får barna til ettermiddagsmaten i barnehagen. Barna har hver sin tydelige mening om hvilken miks som er den beste, og den får de. Treåringen plukker bitene med fingrene, mens 6-åringen spiser med en skvett melk.

(Frokostblandingene er merket med Nøkkelhullet – den offentlige merkeordningen for sunnere matvarer. Dette kan du lese mer om her. Ellers sverger jeg til Verdens beste granola: sunn, søt og hjemmelaget!)

Yoghurt er et fast innslag, og vi varierer mellom Skyr-poser, yoghurt-begre og Biola, som jeg heller over i små flasker.

 

8 tips for å overleve smøringen av matpakker til barna
Müsli og cheerios under, frukt og grønnsaker på toppen!

 

7. Gi barna de beste bitene frukt og grønnsaker (og spis opp det støtskadde og misfargede selv).

Jeg vet at 6-åringens falkeblikk raskt ser en sprekk eller skrukket flekk på cherrytomaten. Bitre gulrotstaver smaker ikke noe godt, og stive tråder i sukkerertene er ingen favoritt.

Jeg sjekker og smaker og skreller og skjærer – det skal være prima grønnsaker i matboksen! Resten havner i gapet på undertegnede.

Hvis barna skal like forskjellige frukter, og særlig grønnsaker, bør de få de beste og saftigste bitene. Da er det, naturlig nok, mer sannsynlig at de begynner å like det.

 

8. Eksperimenter med varsomhet.

Ikke overrask barnet med en ny vri på matpakken, som du ikke vet om barnet liker. Da kan du risikere at matpakken kommer hjem urørt. La barnet prøve ny mat og eksperimentere i trygge rammer hjemme.

Legg gjerne ved noe nytt eller noe du vil barnet skal lære seg å like, men gjør det til en siderett, ikke hovedrett.

Det var mine 8 tips for å lage matpakker! Lykke til med smøringen!

 

Skal vi gå løs på (den umulige) middagen også?

Nå har vi gjennomgått mine tips for å overleve smøringen av matpakker til barna. Er du klar for å gå løs på middagen? Vær velkommen inn i det enkle og gjennomførbare, likevel sunne, her: 7 middager barna liker

 

 

2 Comments

  • Marie Kjerstad Arntzen

    Kjempebra innlegg, men litt overrasket over bildene av pasta i matpakken. Er det noe vi har lært er det at bakterier elsker ris og pasta, og 4 timer i romtemperatur før den blir spist er vel ikke akkurat å anbefale?

    • Rose

      Du har rett! Ris og pasta oppbevart i romtemperatur, er ikke noe jeg anbefaler. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på at bildet av pasta i matpakken kunne tolkes slik. Likevel er disse matpakkene på bildet sendt med barnehagebarna, hvor de oppbevares i kjøleskap før de blir spist. Så under slike forutsetninger går det heldigvis bra! Hilsen Rose

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *