My cart

Du har ingen produkter i handlekurven.

Nyttig

Slik velger du sunt pålegg

Brødmat er en stor del av norsk kosthold, og mange spiser brød til frokost, lunsj og kveldsmat. Selv om det er en liten porsjon pålegg per brødskive, er det samlet sett en viktig del av kostholdet. Derfor er det viktig at vi velger sunt pålegg!

 

Sunt pålegg er basert på fisk, kjøtt, ost, egg, grønnsaker, frukt og bær.

 

sunt pålegg

 

Fiskepålegg

Velg pålegg av makrell, ørret, laks og sild. Disse fisketypene er fete og gir omega-3 fettsyrer og vitamin D, som er viktige tilskudd til både barn og voksne. Fisk er også proteinrikt og vil derfor mette godt.

 

Kjøttpålegg

Sunt pålegg er varianter av magert og rent kjøtt.  Jo magrere og renere kjøttet er, jo mer jern og protein gir det.
Eksempler: Skinke, roast beef, kalkun og kylling. Andre påleggsvarianter er leverpostei, salami og servelat, og hvis dette er populære pålegg, anbefaler jeg å gå for de magre variantene, for å unngå de feteste produktene som vil gi barnet mye mettet fett.

 

Ost

Ostepålegg inneholder kalsium, som er viktig for at barna skal bygge et sterkt skjelett. Det finnes ulike varianter av gulost og smøreoster. Velg magre varianter dersom barnet ditt spiser mye ost, eller begrens antall brødskiver med helfet (vanlig) ost. Slik unngår du at pålegget gir barnet mye mettet fett.

Brunost inneholder mye mettet fett og sukker, og er et søtt pålegg. Det er helt ok å kose seg med søte pålegg, men det er viktig at de fleste brødskivene har sunt, næringsrikt pålegg.

 

Egg

Velg det dere liker best! Kokt egg, stekt egg, eggerøre, omelett…

 

Grønnsaker, frukt og bær

La grønnsaker, frukt og bær være en fast del av brødmåltidet, enten som pålegg alene (f.eks. avokado, banan, jordbær), som pynt og smak til annet pålegg (f.eks. salatblad, skiver av paprika, tomat, agurk, reddik, eple, pære, druer) eller ved siden av (f.eks. gulrot, cherrytomat, sukkererter, bringebær, jordbær).

Du tippet riktig: Jeg kjøper ikke sjokoladepålegg

 

Hva med smør?

Jo hardere smør, jo mer mettet fett. Jo mykere smør, jo mer umettet fett. Mettet fett skal vi være forsiktige med, mens umettet fett er kjent som det sunne fettet. På brødskiven bør du velge bordsmør som er plantebasert – altså margarin, fordi det inneholder mer umettet fett. På denne måten velger du umettet fett til fordel for mettet fett.

 

Dersom du er bekymret for at barnet ditt spiser for lite

Mange barn kan i perioder være småspiste, til stor frustrasjon for foreldrene. Dersom du opplever at slike perioder varer lenge, og er bekymret for at barnet ditt ikke får i seg nok mat, kan pålegg være en viktig vei å gå for å gi barnet ditt ekstra energi (kalorier) og næringsstoffer.

La barnet velge pålegg, og legg gjerne ekstra pålegg på brødskiven. Du kan f.eks. legge på en ekstra skive ost eller skinke, eller du kan smøre på ekstra godt med leverpostei. Bruk margarin og majones.

Til tider kan det hende du må tilby brunost eller syltetøy for at barnet skal få i seg mer mat. Men obs! Vær oppmerksom på om barnet ditt er småspist eller kresen! Ikke gi brunost og syltetøy til det kresne barnet, da gjør du deg selv en bjørnetjeneste!

Er du bekymret for om ditt barn er kresen? Les mer her:
Kresne barn
Mine beste tips for å takle kresne barn

 

Dersom du er bekymret for at barnet ditt spiser for mye

Hos mange barn er det bekymring for overvekt, enten ved at barnet er blitt overvektig eller at man ser en tendens til utvikling av overvekt. Dersom overvekt er en bekymring i ditt hjem, har du mye å hente på å velge sunt pålegg.

Velg rene, magre kjøttpålegg, magre varianter av andre pålegg som leverpostei og ost, og unngå bruk av smør og margarin. Vær generøs i bruken av grønnsaker og bruk bær som godbiter ved siden av. Velg grovt brød.

Les også: Slik velger du sunt brød